donderdag 28 januari 2010

2D Thema- Hardop kijken

Zowel bij 3D van Hans, als bij 2D van Marion hadden we hetzelfde thema, wat ook weer bij iedereen verschilde. Want iedereen had een eigen gebruikersvoorwerp gekozen als onderwerp. En ik had de sinaasappelpers.

We moesten uiteidenlijk 3 werken maken. Een grafisch werk, een schilder werk en een experimenteel werk. Daarbij moest je ook kiezen uit een klein formaat (maximaal pinpasformaat), standaart formaat (50x65) en een groot formaat. Ook moest je ook weer kiezen uit de verschijningsvorm, functie en de sociale factor.
Hieronder wat voorstudies.



De eindwerken

Verschijningsvorm-Klein formaat 5x8 cm-Geschilderd
Het is een realistische schildering geworden, omdat het figuratief is -> het is te herkennen als de sinaasappelpers. Het kleur gebruik van de acryl verf is ook zo gekozen, zoals de pers er ongeveer zelf ook uitziet. Je ziet vrij duidelijk de penseelstreken, heel licht met toetsen geschilderd. Het is van frontaal geschilderd, en de afbeelding waar het om gaat (de pers) is niet afgesneden. De pers staat op een tafel. Die is, vergeleken met de pers zelf, erg geabstraheerd. Het lijken twee vlakken te zijn geworden, die niet snel te herkennen zijn als een tafel. Dat komt ook mede doordat het is afgesneden. Ook is er niet een duidelijke tafel textuur is weergegeven. Op de tafel zelf is ook geen schaduw van de pers weergegeven, terwijl dat op de pers zelf wel het geval is. De figuratieve pers en de non- figuratieve tafel zijn twee contrasten van elkaar.
De schildering is lineair er zijn duidelijke contouren te zien, tekenachtig. Dat komt ook vooral doordat de achtergrond heel neutraal en juist abstract is. Door de (een beetje) geschilderde toetsen lijkt de pers meer picturaal te worden, maar toch zijn er duidelijke omtrekslijnen te zien. De oranje en groene kleuren komen mooi uit op de grijs met witte achtergrond. Ook is er een beetje rood in verwerkt, en rood en groen zijn complementaire kleuren, waardoor ze elkaar ook weer versterken.
Het is een centrale compositie, je oog wordt geleid naar de pers. Daarbij staat die ook nog eens in het midden. Ondanks dat er nog best veel achtergrond is te zien, komt de pers goed naar voren. Waarschijnlijk door het kleurgebruik vergeleken met de achtergrond.

Functie-Groot formaat-Experimentele techniek
De sinaasappelpers maakt ronddraaiende bewegingen, en die komen terug in de hangende constructie. Daarbij vertrekt de muziek het effect, en de functie van de pers. Want die laten horen dat het om een pers gaat, en het machinale geluid waardoor de pers gaat ronddraaien. Bij de hangende constructie is de constructie zelf ook nog te zien (je ziet dat een vorm uit verschillende bestandsdelen is opgebouwd). Je ziet dat stukjes aan elkaar zijn gelijmd. Bij het geluid zelf hoor je ook soms onderbrekingen, wat je dus ook ziet bij de constructie. Het materiaal is niet natuurlijk, het is sheet. Bij een industrieel materiaal is het mooi om ook de constructie te laten zien, omdat het een industrieel karakter weergeeft. De pers is ook een industrieel apparaat, omdat het een elektrische sinaasappelpers is. De industriële pers zelf is dus ook een beetje een contrast met de natuurlijke sinaasappelen die je daar uiteindelijk bij gebruikt.
Het geluid zie je eigenlijk niet, maar is wel om je heen. De doorschijnende sheet komt ook mooi overeen met het geluid, omdat die ook niet duidelijk te zien is en een doorschijnend en licht karakter heeft.
Als je in een lege ruimte komt waar de hangende constructie hangt, heb je een centrale compositie. De hangende constructie zelf is ook een symmetrische compositie. Maar gemixt met het geluid, word het eigenlijk een over-all compositie, omdat het geluid zich dan overal in de ruimte bevindt.
De hangende constructie lijk ook op een sinaasappelschil.

Sociale factor/ omgeving-Standaard formaat 50x65-Grafische techniek
Het is lineair gemaakt, er zijn duidelijke lijnen te zien, tekenachtig, scherpe contouren. Daardoor komt het meer over als een grafisch werk, omdat het ook gedrukt kan zijn. Er is sprake van een minimale overlapping en afsnijding. De vormen zijn erg vereenvoudigt, tot het weergeven van de functies van de pers. Bij sommige delen kijk je er frontaal tegen aan, maar bij andere weer iets meer van bovenaf. Het is een lopend verhaal geworden. In een opeenvolgende episoden zijn taferelen als afzonderlijke taferelen weergegeven. Hoewel het eigenlijk allemaal losse beelden opzich zijn, lijken ze toch één geheel. Ook omdat ze hier en daar overlappen. Het is een platte, niet plastische tekening geworden. Dat komt door de weergave van alleen de lijnen en geen gebruik van schaduwen.

De beoordeling van deze werken ging goed. Het waren goede werken geworden. Ook had ik durven veranderen van werken zegmaar. Eerst had ik bijv. het grafische werk op groot formaat, maar heb het uiteindelijk op normaal formaat gemaakt. Het thema van dit kwartaal was Hardop Kijken, dus je moest kijken naar kunst. Bij elk werk had ik daarover wat op papier gezegd, waarover Marion ook tevreden over was. Uiteindelijk heb ik zelfs een 8,5 gekregen, waar ik super blij mee ben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten